Op dinsdag 9 april was er weer een Science With Society Seminar, dit keer over het effect van informatie op het geefgedrag en geluk.

Wat gebeurt er als we potentiele donateurs informeren over het donatie bedrag van anderen? Volgens de literatuur gaan mensen hogere bedragen geven, maar is dat wel zo en waarom (niet)? Claire presenteerde haar nieuwste onderzoek uitgevoerd samen met René Bekkers en Bianca Beersma.

We worden dagelijks geconfronteerd met het gedrag van anderen. Kan een subtiele suggestie, een nudge, over het donatie gedrag van andere donateurs ons geluksgevoel beïnvloeden?  In voorafgaand onderzoek is er enkel gekeken naar hoe het donatie gedrag van anderen gebruikt kan worden om mensen hogere bedragen te laten doneren. Dat terwijl filantropie, de vrijwillige inzet ten behoeve van andere, om meer gaat dan alleen geld. Claire heeft onderzocht hoe het benoemen van het donatie bedrag van andere donateurs niet alleen het donatie bedrag maar ook het besluit om te doneren en het gevoel wat donateurs daarbij krijgen beïnvloedt. Ondanks dat de data net pas binnen is kan ze toch al een aantal aanbevelingen geven. Zo kan sociale informatie (het benoemen van het bedrag van andere donateurs) op verschillende manieren worden gepresenteerd. Het kan op basis van een descriptieve norm, deze geeft aan hoe anderen zich gedragen: wist u dat een andere donateur vijf euro doneerde. Het kan op basis van een injunctive norm, hoe anderen zich zouden moeten gedragen; wist u dat vijf euro zou moeten doneren. De twee normen kunnen ook gecombineerd worden: wist u dat een andere donateur vijf euro doneerde en dat u ook vijf euro zou moeten doneren.

Gemiddelde voor de individuele donatie bedragen (blauw), gevoel na doneren (rood), en aantal donateurs in percentages (groen). Donatie bedragen liepen uiteen van 0 tot 10 Britse ponden, gevoel na doneren van 1 (zeer ongelukkig) tot 10 (zeer gelukkig).

Welke vorm van presenteren werkt het beste? Dat is afhankelijk van wat je wil bereiken. Wanneer het belangrijk is om individuele donaties te verhogen, dan is het beter om mensen te informeren over wat ze zouden moeten doneren (i.e. injunctieve norm). Is het belangrijk om ervoor te zorgen dat donateurs zich prettig voelen na het doneren, dan is het beter om mensen te informeren over het donatie bedrag van anderen (i.e. descriptieve norm). Is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen doneren, informeer mensen dan over beide normen (combinatie). Het presenteren van beide normen zorgt er ook voor dat het totale bedrag wat er wordt opgehaald (combinatie van aantal donateurs en individuele donatie bedragen) het hoogste is.

De slides van de presentatie van Claire kunt u hier terugvinden: slides PowerPoint.

Kijkt u liever een slideshow van de PowerPoint, dat kan ook: YouTube slideshow presentatie SWS2019